onsdag 30 mars 2011

USA

Okej, nu kör vi. Jag kom fram till USA igår eftermiddag/kväll. Typ natt för er där hemma. Första flygresan mellan Göteborg - Amsterdam var inte sååå kul. Skitlitet plan och jag mådde illa typ hela tiden. (Y) Ska väl också säga att jag flygit med tre andra svenska tjejer. Lina, Ida och Sandra. Asgoa! Amsterdam - New York var hundra gånger bättre. Vi fyra satt på samma rad i mitten och hade var sin tvskärm för att kolla på film, lyssna på musik, kolla tv-serier och spela spel. Så det var ingen nöd på underhållning. Samtidigt blir vi serverade mat och dricka regelbundet. Ganska gött faktiskt. Var också lättat över när vi var på marken och det inte  ens kändes att planet körde tills Ida talar om för mig att vi faktiskt står stilla...

8 timmar i luften och sen var vi framme på JFK där vi möttes av en stor amerikansk flagga. Fick gå igenom en säkerhetskontroll där dom kollade visum osv.. Haffa väskorna hur lätt som helst och i ankomsthallen väntade en liten gubbe med en rosa skylt. Han bara peka på oss och sa, "du är Ida, du är Lina, du är Sandra och du är Ida". Fattar fortfarande inte hur han visste det. Vi stod bara med öppna munnar medans han tog våra väskor och rusar mot utgången och vi springer efter. Får hoppa in i en liten buss med fler au pairer och så plocka vi upp en sista au pair innan vi åkte mot Long Island. Tog väl en timme i typ 120 km/h i en buss utan stötdämpare på en skumpig väg. När vi kom fram fick vi varsin nyckel till våra sovrum. Jag sover med en svensk, Louise. Så jävla gött! Sen vart det möte och pizza. Efter det var vi sååå trötta eftersom vi nära på dygnat. Sov oväntat (var tvungen att fråga Louise vad unexpected hette på svenska) bra trots den ganska låga standarden.

Upp och hoppa kl 7.oo. Käka frukost i cafeterian. Flingor, mjölk, smörgås, världens sötaste varm choklad. 8.15 började lektionen. sen har vi vart där till kl 18.30. Med raster och lunch såklart. Imorn ska vi sitta mellan 8.15 - 21:00. Kuuuul. Men vi gör inte så avancerade grejer. Varit på ett supermarket utanför campus nu ikväll och köpt tandkräm. (Som jag upptäckte nu att jag inte alls glömt ta med mig) Försökte betala med euro av misstag. Piiiiinsamt! Men nu har jag min första endollarssedel med pyramiden! I affären upplevde vi en gigantiskt hylla med flingor, röda muggar(!!) kool-aid, wasa knäckebröd, ben and jerrys, sjukt mycket chips, kakor, muffins och tårtor. Och en drive through bankomat. Och ni ska se bilarna här! Feta bilar överallt och då menar jag öööverallt! Dom kör som galningar här. Lärarna har lärt oss att vänta med att gå över vägen när det inte kommer några bilar för dom stannar inte för någonting.

Vi är typ 15 svenska tjejer och har hur kul som helst. Inte stelt eller konstigt för fem öre. Har även träffat Jonna från finland som kommer bo några gator bort från mig i Brooklyn. Känns jättebra! Varje rast rusar alla till huset där vi sover och slänger sig framför datorerna. Så man hinner prata med nån hemma i typ 10 min. (Y) (om nätet funkar) När vi slutar på kvällen så sover alla ni där hemma :( Förutom Nathalie då ;) Adaptrarna funkar till allt förutom min dator, men Lousie räddade mitt liv och bytte adapter med mig. Nu har jag väl skrivit tillräckligt mycket för idag? Har säkert glömt nåt skojigt, men slänger upp bilder istället. Enjoy!
 Sandra




 Idorna


 Polis som stannat en bil
 Gul skolbuss!!




 Lina


 Fääätt
 Klassrummet





 Molloy Hall, där vi sover
 Huset där vi har lektioner
 Någon som känner igen den här?
 Träden på höger sida lutar medans dom på andra sidan är spikraka

 Ida, Lina, Jag, Sandra och Louise (som jag delar rum med)

 Supermarket
 Drive trough bankautomat
Några fler ur vårt svenska goa gäng i "the hang around room"
 Sandra försöker med våld att trycka in datakontakten i adaptern


5 kommentarer:

  1. Ser ut att ha börjat bra eller? Och nej, jag känner inte igen kudden. Är det Borås Textil?

    Brandposten var jättesöt, förresten.

    SvaraRadera
  2. vad roligt att det går bra för dig! Tänker på dig här hemma!

    SvaraRadera
  3. jag känner igen kudden ;-)

    SvaraRadera
  4. Det finns flera sanna kuddar har sa jag kanner mig som hemma ;)

    SvaraRadera